petak, 21. rujna 2012.

Zakon i ideologija

Vrlo kontroverzni Zakon o suzbijanju diskriminacije, koji je Hrvatski sabor prihvatio u srijedu 9. srpnja sa 117 glasova »za«, po jednim »protiv« i suzdržanim, i uz bojkot glasovanja više od 30 zastupnika, otvara brojna vrlo važna pitanja i donosi sa sobom nepredvidljive posljedice za hrvatsko društvo i njegove aktere. Premda se čini da je jedna strana, i to ona lijevo liberalna, izišla kao pobjednica, a druga strana, ona desna, vjerna naravnom ćudoređu i univerzalnim vrijednostima - kao poražena, iz cijeloga tog slučaja oko toga spornog ideološkoga zakona iščitava se neodgovornost, nekompetentnost i neukorijenjenost u hrvatsko društvo većine političara i zastupnika Hrvatskoga sabora koji nisu htjeli ili se nisu usudili ostati ideološki nepristrani.

Taj je zakon na listi onih za koje se traži usklađivanje sa zakonodavstvom Europske Unije, pa su od toga zainteresirani pojedinci i minorne skupine stvorili mit koji tobože nitko nema pravo analizirati ni raskrinkati. Gotovo je (ne)donošenje toga zakona poistovjećeno s (ne)pristupom Hrvatske Europskoj Uniji, a činjenica je da se tim zakonom europske smjernice zlorabe za promoviranje interesa pojedinih manjih skupina na štetu većine, da se tobožnja ugroženost zlorabi za postizanje nerazmjernog, vrlo snažnog društvenog utjecaja zloporabom zakonodavstva, i to u pluralnom društvu u kojem ne bi smjelo biti nikakve ideološke majorizacije, pogotovo ne zloporabom državnih zakona. Činjenica je da sadašnje države članice Europske Unije nemaju niti kane donositi takve antidiskriminacijske zakone - što ne znači da toleriraju diskriminaciju - a to se najbolje vidi po tome što nisu htjele potpisati Protokol 12 s obrazloženjem da diskriminaciju tumači preširoko, a isto je tako činjenica da u svim europskim zemljama postoje skupine koje žele nametnuti baš takav zakon. Činjenica je također da te skupine vrše pritisak na nove članice EU-a, a osobito na one koje bi to željele postati, no službena europska politika, kad smjernicama (koje se kod nas po komunističkom duhu prikazuje kao direktive) traži da se tretiraju pojave diskriminacije u društvima, ostavlja dovoljno prostora da svaka zemlja nađe svoje vlastito rješenje za rješavanje toga problema. Svaka zemlja ima pravo sama odrediti kakvom će formom te smjernice transformirati u svoj pravni poredak, a samo poslušnici i žrtve podaničkog mentaliteta prihvaćaju ne samo smjernice nego i gotove modele koje im nameću interesne skupine, ne vodeći računa o konkretnim prilikama u svojoj državi.

Za bolje razumijevanje te problematike vrlo dobro može poslužiti iskustvo Češke u kojoj je po istom modelu sastavljen antidiskriminacijski zakon koji je onda prihvaćen u parlamentu 24. travnja ove godine, no na koji je češki predsjednik Vaclav Klaus, u skladu sa svojim ustavnim ovlastima, 18. svibnja stavio svoj veto. (Sasvim je valjda razumljivo da hrvatski mediji nikada o tome nisu ni slova odnosno riječi javili hrvatskoj javnosti!) U pismu predsjedniku češkog parlamenta predsjednik Klaus doslovno kaže: »Zakon držim suvišnim, kontraproduktivnim, a njegove učinke vrlo problematičnim.« Tražeći da Češka riješi pitanje diskriminacije na drugačiji način, predsjednik Klaus o tom zakonu, za koji kaže da »nije samo loš nego je i opasan«, također doslovno piše: »Zabrana diskriminacije sadržana je u Povelji temeljnih prava i sloboda, a konkretnije odredbe u cijelome nizu međunarodnih ugovora, koji imaju prednost pred zakonom i u zakonima. Taj je zakon - u svojoj biti - više nekakav znanstveni antidiskriminacijski priručnik koji obuhvaća sadržaje daljnjih zakona i kojemu je cilj prije svega ideološki, a nikako pravni. A tomu zakoni ipak nisu namijenjeni. Oni su namijenjeni da točno ustanove prava i dužnosti, a nikako da šire prosvjetu.« Važno je i sljedeće obrazloženje češkoga predsjednika (a tekst njegova pisma donosimo u cijelosti u ovom broju lista): »Svojom filozofijom zakon poriče činjenicu da je svaki čovjek jednostavno unikatni skup prirođenih i naučenih sposobnosti, osobina i pretpostavaka. Poriče da se od svakoga može očekivati drukčija uspješnost, drukčija radinost, drukčija učinkovitost, ali i drukčiji način ponašanja. Zakon nastoji odstraniti nejednakost, koja je ipak prirodna pojava. Kad god se odlučujemo, odlučujemo se na temelju naših subjektivnih preferencija ili naših isto tako subjektivnih iskustava. Taj zakon hoće naše odlučivanje učiniti objektivnim, što nije ništa drugo nego politički korektna utopija. On znači narušavanje temeljnoga prava pojedinaca na oblikovanje vlastitih preferencija i na slobodu izbora, koja je zakonom na svoj način stavljena u ulogu iznimke. Stoga se može očekivati da će taj zakon imati negativan učinak na pravnu sigurnost i na međuljudske odnose općenito.«

U Hrvatskoj (koja već štiti građane protiv različitih oblika diskriminacije, kako Ustavom, prihvaćenim međunarodnim konvencijama, tako i brojnim zakonskim odredbama u više zakona), budući da je koalicijska vlada lijevoga centra potpisala Protokol 12, moralo se pristupiti donošenju antidiskrimancijskog zakona, ali on nije morao izgledati tako kako danas izgleda. Nitko normalan u hrvatskom društvu ne želi niti može željeti ikoji oblik diskriminiranja ikojeg građanina glede njegova ljudskog dostojanstva i ljudskih prava, a prihvaćeni zakon u sukobu je s temeljnim vrijednostima hrvatskoga društva u kojem se više od 95 posto građana deklarira vjernicima, a zakon nameće ideološke dogme. Činjenica da su hrvatski političari, čast iznimkama, s tolikim konsenzusom prihvatili ideološki zakon, jasno otkriva da su se otuđili od stvarnoga hrvatskog društva i općega dobra njegovih građana.

'Komentar' - Glas Koncila, broj 29 (1778), 20.7.2008.