Prof. dr. Olimpia Tarzia, predsjednica Svjetske alijanse žena za život i obitelj i autorica Manifesta novoga feminizma
Glavno je pitanje našega stoljeća tko je čovjek
Povodom Dana života predsjednik Vijeća HBK-a za obitelj krčki biskup
Valter Župan u poruci poziva žene u Hrvatskoj da i one promiču »Novi
feminizam«. Idejna je začetnica Manifesta Novoga feminizma, koji je
podržao i papa Ivan Pavao II, prof. dr. Olimpia Tarzia, predsjednica
Svjetske alijanse žena za život i obitelj sa sjedištem u Rimu,
konfederacije predstavništava 50 zemalja. Gostovala je na međunarodnom
kongresu »Humanae vitae« u Zadru i rado pristala na razgovor za Glas
Koncila.
Dr. Tarzia je diplomirala biologijske znanosti na »La Sapienzi« i
specijalizirala bioetiku na Katoličkom sveučilištu »Presveto Srce« u
Rimu. Docent je iz bioetike na Višem institutu za žene Europskoga
sveučilišta u Rimu. Suosnivačica je talijanskog pokreta »Za život« koji u
Italiji ima više od 600 centara... Živi u Rimu, majka je tri sina.
Udana je za supruga Antonia koji je predsjednik rimskog pokreta »Za
život«.
Serija preciznih napada na život
Što znači Manifest Novoga feminizma koji promičete?
Dr. Tarzia: Prvi sam put o »Novom feminizmu« (NF) pročitala u enciklici o
vrijednosti i nepovredivosti ljudskog života »Evanđelje života« (EV)
Ivana Pavla II. koji je uputio apel ženama. Riječ »feminizam« nikad mi
se nije sviđala jer je feminizam kakav sam poznavala pokušao uvesti
zakone protiv života, zakon o pobačaju. Susresti tu riječ u enciklici za
mene je bio velik izazov. Htjela sam shvatiti što je papa time htio
reći. Činilo mi se, u vlastitom iskustvu koje je za mene 30 godina
obveza obrane života, da spoznajem da u epohi poput naše, u kojoj su
snažni napadi na obitelj, NF može svjedočiti duboki savez žene sa
životom. To je ideološka negacija onoga što zovem »starim feminizmom«
koji je prisutan i agresivan, a ne predstavlja veliku većinu žena.
Većina žena svaki dan slavi život, no ne organizira manifestacije po
trgovima. Oko mene se stvorio velik pokret žena i osjetila sam
odgovornost da moram biti sigurna da sam razumjela što je Ivan Pavao II.
napisao. U dugom pismu koje sam poslala svetom ocu napisala sam što sam
osjetila čitajući njegove riječi. Pitala sam ga može li NF o kojem
govori u našem trenutku predstavljati duboku povezanost žene sa životom.
Nakon moga pisma na svojoj je audijenciji govorio upravo o tome.
Tadašnji tajnik Leonardo Sandri rekao mi je da papa zahvaljuje na pismu i
da će mi direktno odgovoriti u svom govoru 22. svibnja 2003. na općoj
audijenciji. A tad je bila i 25. obljetnica zakona koji je u Italiji
legalizirao pobačaj. Te su papine riječi kulturalna prekretnica u prilog
života. Pozvao je žene da budu sposobne promicati NF, svjedočiti duboki
savez žene sa životom. Žena može biti najveći graditelj, ali i
rušitelj. To što se događa u Italiji promatra se i u drugim zemljama. I
stoga jer smo mi iz Rima a biskup Rima je papa. Zadnji put kad sam srela
papu Benedikta XVI. rekla sam mu za iskustvo naše alijanse. Rekao je da
je to iznimno važno i da je zadovoljan zbog toga. Čestitao mi je za
međunarodnu konferenciju koju ćemo održati u ožujku. Alijansa je nastala
prije tri godine i poduzela je mnoge aktivnosti u prilog života.
Smatrate da se većina žena odlučuje za život ali javno ne prosvjeduje, a
da je »stari feminizam« prisutan u javnosti zapravo u manjini. Tko čini
da se manjinski pokret nameće kao dominantan a po pozornosti koju
zadobiva čini se da je većinsko raspoloženje u društvu?
Dr. Tarzia: Postoji serija preciznih napada na život, osobito gdje je
najosjetljiviji, prenatalnom razdoblju i pri kraju života. Benedikt XVI.
govori o prevladavajućem laicizmu. Što se krije ispod očajnog laicizma?
Različiti su razlozi: ideološki, čija moć upire uništiti onog tko o tom
laicizmu jedini govori, a to je Katolička Crkva. Drugi faktor je logika
utilitarizma, materijalne korisnosti. To su snažni ekonomski lobiji,
farmaceutske tvrtke koje proizvode kontraceptive i abortive, a žene ne
znaju posljedice. Uspijevaju žene držati u neznanju o stvarnoj
posljedici korištenja pilule »dan poslije«. Raste i vizija čovjeka koju
daje mišljenje tehnike u kojoj nitko ne postavlja etičke granice. Smatra
se da je priroda neograničena, da tijelo i seksualnost nemaju granica.
Otud i značenje roda. Tehnološka misao ne trpi nijednu granicu, ni
prirodnu. Radi se o vrsti ludila i »svemoći« čovjeka koji iz života
isključuje Boga. Sve to je uzelo maha i pridonijelo da se »uspavaju«
svijesti u zauzimanju stavova u katoličkom svijetu. Te jake snage mogu
zauzeti medije, a to što većina medija predstavlja zapravo je manjina,
dok se velik dio žena i obitelji ne zastupa politički ni kulturalno.
Većina nema glasa, manjina svemu daje glas i komunicira svoje stavove.
»Pokrenuti hitnu opću mobilizaciju svijesti«
Većina ilegalnih pobačaja koji izmiču zakonu sve se više izvode
kemijskim sredstvima. Ne podliježu sankciji, ali čovjek ih čini. U
svijetu je svake godine 50 milijuna pobačaja. Taj broj odgovara broju
žrtava Drugoga svjetskog rata.
Umjesto riječi pobačaj koristi se dobrovoljni prekid trudnoće. Jer
»lakše« je dobrovoljno prekinuti trudnoću nego ubiti dijete. Dijete se
naziva produktom začeća. To znači prevariti žene! Nijedna trudna žena
neće reći suprugu da čeka produkt začeća.
A kad katolici reagiraju i sudjeluju u javnosti, to se smatra »invazijom« Crkve u laičko društvo? Zašto?
Dr. Tarzia: Da, nažalost. To moramo zaustaviti, ne smijemo to
prihvaćati. Jer to je i negacija slobode čovjeka, priznanja dostojanstva
koje svaki čovjek ima pravo izraziti. Etički relativizam je u dnu svega
i smatra da katolici ne rasuđuju i potvrđuju, jer to kažu papa i Crkva.
Ako sam član obitelji poput Crkve, u ono što papa kaže vjerujem i
slijedim. To je pozitivno. Ističem: biti kršćanin ne znači da vjera
oduzima razum. Vjera je prijateljica inteligencije. Činjenica da život
počinje od začeća nije crkvena ideja. Pravo na život ne smije biti
obojano pripadnošću religiji i politici. Istinska laička država koja se
temelji na ljudskim pravima mora braniti pravo na život. Jer prvo
ljudsko pravo je pravo na život. To treba braniti! U velikom dijelu
medija, koji imaju ekonomski interes, u Italiji je svaki dan izlazio
članak favorizirajući referendum o umjetnoj oplodnji, a oduzimao je
pravo zakonske obrane života. Poruka je bila pojednostavljena: znanost i
žene žele referendum, Crkva ne želi prihvatiti zakon kakav je. Pa smo
utemeljili savjet »Žene i život«, laički statut, okrugli stol. Dobili
smo i prostor na TV-u, što je one druge razljutilo jer su upravo žene
branile pravo na život. Moramo puno raditi na svojoj internoj formaciji,
shvatiti koje su vrijednosti u igri i razotkriti lažne izraze samilosti
i sažaljenja kod eutanazije ili djeteta s poteškoćom. Kaže se: »Zašto
da se rodi, imat će nesretan život.« Došli smo do paradoksa! Da se
roditelje koji žele primiti dijete s poteškoćom smatra sebičnima.
Glavno je pitanje našega stoljeća tko je čovjek. Jer iz temelja tog
odgovora proizlaze sve akcije: kulturološke, ekonomske, političke,
socijalne. Temeljem tog antropološkog odgovora usmjeravaju se sva
društvena djelovanja. Nakon iskonskog grijeha Bog je pitao Adama: »Gdje
si?« Mislim da se i nas u epohi koja može biti strahovita za izazove
koje treba dosegnuti pita: »Gdje si, čovječe? Gdje si se sakrio?« U
vremenu koje je proglasilo »Bog je mrtav« ne smijemo doći do toga da
kažemo i »čovjek je mrtav«. Evangelium vitae (EV) treba pokrenuti hitnu
opću mobilizaciju svijesti. Naglašavam »hitno«. Kršćanska zajednica se
treba pitati osjeća li tu hitnost. Ne možemo slušati: »Ja ne bih
pobacila, ali ne mogu spriječiti druge da to učine.« Moramo izići iz
kompleksa, osloboditi se krive ideje o toleranciji i kulturalne
inferiornosti u kojoj smo se mi katolici zatekli i pojasniti razloge
nade antropološki i biološki utemeljenim argumentima.
»Manipuliacija jezikom je manipulacija umom i sviješću«
Upozoravate i na nametljivost manipulacije jezikom?
Dr. Tarzia: I to piše u EV-u. Neke se riječi ne koriste u svom
uobičajenom, objektivnom značenju, nego se zamjenjuju manje snažnima. Te
riječi umanjuju pravo značenje stvari. Umjesto riječi pobačaj koristi
se dobrovoljni prekid trudnoće. Jer »lakše« je dobrovoljno prekinuti
trudnoću nego ubiti dijete. Ako je majci dopušteno ubiti dijete, tko
može drugog spriječiti da to ne učini? U našoj kulturi smrti je i jezik
koji vara. Puno je primjera jezične manipulacije jer manipulirajući
jezikom, manipulira se umom i sviješću. Zakon o pobačaju u Italiji pisan
je »antijezičnom tehnikom« radi manipulacije. Sve to dolazi iz
Ujedinjenih naroda. Na konferencijama u Kairu i Pekingu feministička su
strujanja uvela tu terminologiju. Njihov izraz reproduktivno zdravlje
naizgled može biti pozitivan u prilog zdravlja žene. No u stvarnosti
favorizira abortus i kontracepciju. Uveden je termin rod umjesto spol. I
koncept samoodređenja žene je poremećen. Kod pobačaja se ne može
govoriti o samoodređenju jer je tu osim žene još jedna osoba. Dijete se
naziva produktom začeća. To znači prevariti žene! Nijedna trudna žena
neće reći suprugu da čeka produkt začeća. Hitna kontracepcija pilule
»dan poslije začeća« zapravo je abortivno sredstvo. Ta se supstanca
komercijalizirala i kupuju je mnogi u savjetovalištima i ljekarnama. To
je abortivno, a ne kontracepcijsko sredstvo kako se prodaje. Komisija
Warnock koja je bila prva u kontroli tehnika umjetne oplodnje u
Engleskoj definirala je embrij kao preembrij. Znanstveno to nema nikakvo
značenje niti je utemeljeno. Jer kako reći »predčovjek«? Što znači
»predčovjek«? Znači da bismo mogli reći i da smo »predmrtvi«. Dr.
Warnock sad priznaje da je to istina i kaže: »Znamo da preembrij nema
znanstveni temelj. Ali moramo odrediti jedan termin, famoznih 14 dana od
začeća, kad možemo eksperimentirati s embrijima« - a da se ne pobuni
etika i uznemiruje savjest. Moramo biti na razini i sposobni razotkriti
dvosmislene namjere.
Kažete da se u talijanskom zakonu ne spominje riječ »majka« jer to podrazumijeva i dijete.
Dr. Tarzia: Da. Zanimljivo, jer je naziv tijela »Povjerenstvo za
majčinstvo i dobrovoljni prekid trudnoće«. Ako se u naslovu spominje
majčinstvo, netko misli da će u tekstu naći i majka, ali nema riječi
»majka« nego »žena«. Zakonodavac je i riječ otac zamijenio s »autor
začeća«. Feministice su insistirale i na terminu »samoodređenje«. Zato
otac nema nikakvih prava. Žena može sama odlučiti o djetetu. U Italiji
su mnogi očevi prosvjedovali zbog tog zakona govoreći: »To je i moje
dijete a ne mogu imati glas.« Zakon o pobačaju u Italiji donesen je
1978. godine. U trideset godina izvršeno je pet milijuna legalnih
pobačaja. No većina ilegalnih pobačaja koji izmiču zakonu sve se više
izvode kemijskim sredstvima. Ne podliježu sankciji, ali čovjek ih čini. U
svijetu je svake godine 50 milijuna pobačaja. Taj broj odgovara broju
žrtava Drugoga svjetskog rata.
Proglas Novoga feminizma
U mnoštvu ljudskih odnosa postoji duboka i jedinstvena povezanost: ona
između majke i njezina još nerođenog djeteta. Ako se usredotočimo na tu
povezanost, ako ženi pomognemo svratiti pogled prema začetom djetetu,
čuti njegov »nečujni« glas, vraćamo joj njezinu specifičnu ulogu one
koja prihvaća život, one koja se brine za drugoga, prije svega onoga
slabijeg i nezaštićenog, na margini društva, najsiromašnijeg od
siromaha, kako je majka Terezija definirala još nerođeno dijete. Ako se
pak prekine ta povezanost, duboko se narušava jedna od najvažnijih
ravnoteža koja stoji u samom temelju čovječanstva. Tu povezanost,
ponekad izvanredno hrabru, često proživljenu u tišini, više puta
nadglasa buka nekolicine bučnih koji zauzimaju radikalan stav protiv
života, prisvajajući si pravo govoriti u ime svih žena.
Vjerujemo da je sazrelo vrijeme za Novi feminizam
Kultura se mijenja te raste osobna, uvjerena, hrabra svijest koja je sve
sposobnija suočiti se s iščekivanim oslobađanjima u ženskom univerzumu:
oslobađanje od laži o još nerođenom životu, oslobađanje od kulture
smrti u kojoj je sve dopušteno, oslobađanje od krivih i zavaravajućih
predrasuda o ženskoj emancipaciji, oslobađanje od kulturnih, društvenih,
političkih, ekonomskih i pravnih zapreka, koje su se ispriječile između
majke i djeteta.
Uvjerene kako majčinstvo predstavlja društvenu vrijednost koju su
institucije pozvane štititi smatramo temeljnim: prihvatiti i poduprijeti
žene ostavljene same u situaciji neočekivane trudnoće kako bi zajedno s
njima omogućili zaštitu majčinstva i tako im jamčili slobodu da ne
izaberu pobačaj; slijediti sve inicijative koje na razini kulture i
javnog mnijenja promiču zaštitu još nerođenog života.
»Naš put ide uzbrdo, ali je pravi«
Kakve su mogućnosti promjene zakona protivnih životu, poput Vašeg u Italiji?
Dr. Tarzia: Uvijek sam smatrala taj zakon politički i institucionalno
nepravednim. Ne smijemo izgubiti iz vida cilj koji će promijeniti taj
zakon. Možemo to usporediti s ukidanjem zakona o ropstvu, to je bilo
prije sto godina, ne tako davno. Moramo zadržati jasnoću i ne
ograničavati se govoreći: »Uzet ćemo dobar dio zakona.« Moramo reći:
»Taj je zakon nepravedan.« To mora biti naš cilj. Ako nemamo taj cilj,
prihvaćamo dijelove zakona koji želi razloge za pobačaj. Ali tako se
opravdava nepravedan zakon. Svaki zakon kulturološki, edukativno utječe
na stvaranje svijesti.
Španjolska je učinila katastrofu jednu za drugom. Glasnogovornica
premijera Zapatera je žena, de Vega, feministički duh s moći. Kad je
Zapatero provodio zakone o eksperimentiranju embrijima i rastavi
»nabrzinu«, ona je zadovoljno potvrdila da se u Španjolsku mogu ugledati
i drugi, da je Španjolska na čelu avangarde Europe. Moramo svjedočiti
da avangarda znači nešto drugo. Kod zakonski nedopustive eutanazije želi
se preko pojedinačnih slučajeva doći do zakona koji će je odobriti.
Pritom se namjerno netočno kaže da je prehrana, utaženje žeđi -
»terapija«. To nije terapija. To je davanje mogućnosti da čovjek jede i
pije. Npr. kod Eluane Englaro. To nije »granična« bolest kao posljednja
postaja koja bi vodila smrti. To je stanje velike nesposobnosti koju ima
tisuće osoba. Zakon za eutanaziju sputao bi brojne obitelji koje s
ljubavlju njeguju svoje članove.
Otkud u Vama tolika želja za aktivnostima u obrani života?
Dr. Tarzia: Na moju duhovnu formaciju utjecao je sveti Rimljanin Vinko
Pallotti koji je i prije Koncila govorio da su svi pozvani na apostolat,
i laici, da treba biti evanđeoski glasnik. Shvatila sam gdje ja trebam
oglašavati. Zatekla sam se pred talijanskim parlamentom kad se u njemu
donosio zakon o pobačaju. Za mene je taj dan bio precizan, osjetila sam
ga kao jasan poziv i znala što mi je činiti. Htjela sam biti glas onih
koji glasa nemaju, nejakih i nerođenih.
Što poručujete našim čitateljima?
Dr. Tarzia: U Hrvatskoj sam susrela živu Crkvu, apostolsko nasljeđe i
želju biti, postojati. Suodgovorni smo zbog svih tih pojava. Naš put ide
uzbrdo, ali je pravi. Zajedništvo će nam dati snagu da se osjetimo
bliskima na putu punom teškoća. Jer svjedoke za život se napada, ali mi
se ne smijemo predati i klonuti duhom jer smo dio Onoga koji je već
pobijedio.
Začeto dijete je član obitelji
Od 2000. do 2005. godine bili ste zastupnica katoličke većine iz
civilnog društva u svojoj regiji Lacij koji ima pet milijuna stanovnika.
Na Vašu inicijativu prihvaćen je zakon koji daje porezne olakšice za
začeto dijete, priznajući ga kao člana obitelji. O čemu se radi?
Dr. Tarzia: Imala sam ciljeve zakona o obitelji, sloboda odgojnog izbora
i obiteljska savjetovališta, jer su u Italiji ona mjesto gdje se
potvrđuje pobačaj. Među 60 vijećnika predsjednik je nama šest ženama
(bilo nas je šest) prvoga dana dao cvijeće. Jednom sam rukom primila
cvijeće a drugom mu uručila svoj tekst zakona o obitelji s »obiteljskim
kvocijentom«. Da bi se znalo koji je ekonomski status obitelji kod
oporezivanja dohotka, nije dovoljno znati koliko novca ulazi nego i
»izlazi«. Dakle važno je koliko obitelj ima članova. Ne mogu samo znati
koliko obitelj zarađuje, nego i koliko troši. Polemika je nastala jer
sam među članove obitelji uvrstila i začeto dijete. Upotrijebila sam taj
izraz, ne embrij. Na početku je zakon zaustavljen jer su se oni koji su
me slijedili pobojali da ćemo izazvati feministice. Ali to me nije
prestrašilo. To je bila prilika da posvjedočim što je trebalo učiniti.
Moj je cilj bio zakon s izrazom začeto dijete i što iz tog proizlazi.
Kolegama od lijevih do desnih govorila sam o važnosti te odredbe.
Predsjednika Lacija, koji je inače hrabar ali se pritom bojao, uvjerila
sam rekavši: Ako se pita ima li obitelj troškove za dijete i prije nego
se rodi, svi će reći »da, istina je.« Dakle, ispravno je da ga uvrstimo
kao člana obitelji. Poslala sam pismo klauzurnim sestrama da mole. Nakon
72 sata diskusije zakon je prihvaćen. Navečer me nazvao predsjednik
regije i plakao je. Rekao je: »Olimpia, hvala što si insistirala,
ustrajala, učinili smo veliku stvar.« Zakon je donesen 2001. godine i
još je na snazi. Ispitali smo i regionalni statut koji se ne može lako
mijenjati i u njega uvrstili dijelove iz tog zakona. Regionalni
parlament može definirati ekonomsku razinu »obiteljskim kvocijentom«.
Naš su zakon preuzele i druge regije u Italiji i uvodi se na nacionalnu
razinu. Htjela sam ovo: ako se govori o začetom djetetu, ne može se reći
da to nije dijete koje se pobaci. Kulturalno i politički to je izazvalo
velike polemike i snažno odjeknulo.
Glas Koncila, broj 5 (1806), 1.2.2009.