petak, 21. rujna 2012.

Uklanjanjem predrasuda do mira

U medijima svaki dan gledamo, slušamo ili čitamo o netoleranciji između naroda koje kao da traju od početka svijeta. Čovjek bi pomislio kako će pojedine skupine u ljudskoj zajednici prestati istjerivati svoje interese na štetu drugih. No, i danas se nastavljaju višedesetljetne borbe, ako ne i prikrivena višestoljetna nadmetanja za što većom i širom kontrolom na pojedinim dijelovima svijeta ili čak čitavim svijetom. Dijete koje se rodi danas moglo bi pomisliti - s obzirom na to koliko se priča o miru i raznim ujedinjavanjima i globalnim akcijama - da rat nije moguć niti će ga ikada biti. Međutim, ti naizgled zajednički miroljubivi iskazi svjetskih vođa kao da se izgube kad je riječ o postizanju vlastitog interesa ili neraščišćenim računima, pa i mitovima iz prošlosti. Osim borbe za svoje interese postoje i tzv. stereotipi o pojedinim narodima, njihovoj prošlosti i sadašnjosti. Predrasudama je, nažalost, čovjek na raznim razinama života izložen cijeli život, a da toga nije ni svjestan. Točno je to izrekao Čehov: »Drugi dio života kod pametnog čovjeka sastoji se u oslobađanju od ludosti i predrasuda i pogrešnih mišljenja koje je stekao tokom prvog dijela života.« Ta misao dovoljno govori o lošim posljedicama predrasuda kojih čovjek treba postati svjestan i naučiti se boriti protiv njih.

Prezir i mržnja protiv istine i ljubavi

Predrasuda se može okarakterizirati kao stav koji utječe na osobu, a zbog toga utjecaja ona sama, na pozitivan ili negativan način djeluje na druge osobe ili grupe ljudi. Predrasuda svoje izvorište nalazi u emocijama svake osobe i ukorijenjena je kod svih ljudskih bića. Hrvatsko društvo prezasićeno je predrasudama gdje jedna grupa ljudi, na osnovi svoga stava iniciranog i odnjegovanog u propalom totalitarnom komunističkom režimu, a kroz medijski prostor, i dalje nameće hrvatskom društvu iste one ideološke komunističke obrasce zamotane u ružičaste celofane demokracije medijskih sloboda, ljudskih prava i inih pojmova koji služe da bi se hrvatskom društvu lakše podvalila laž. Kada se sa psihološkog aspekta analiziraju glavni medijski trubači, može se iščitati da svoje unutrašnje probleme, napetosti i sukobe prebacuju na druge pojedince i grupe a ne prepoznaju ih unutar sebe samih.

Nedavno održani koncert Marka Perkovića Thompsona u povodu Dana grada Zagreba u čast branitelja primjer je stvaranja predrasuda o samom pjevaču i njegovoj publici. Mnoštvo ljudi sakupilo se na Trgu da pjesmama, koje su nadahnute bogoljubljem, domoljubljem, rodoljubljem, vrati dostojanstvo, vjeru i nadu braniteljskoj populaciji koja je zaslužna da danas možemo uživati u slobodnoj demokratskoj Hrvatskoj. Medijskim trubačima i higijeničarima nije bio cilj istražiti koje su to pobude različitih generacija na Trgu s toliko razdraganosti i sreće zajedno pjevale s Thompsonom, već su svoj gnjev, prezir i mržnju prema tom i takvom sociološki interesantnom događaju i sudionicima okarakterizirali kao »ustašluk« jer je nekoliko mlađih osoba obuklo ustaške kostime. Sve to rađa nove predrasude. Prezirom i mržnjom, etiketiranjem, medijskim linčem, odabirom tema, zamjenom teza, nametanjem »istina« neki bi htjeli demokratske stečevine, ljudska prava i slobode, sofisticiranim načinima pretvoriti u njihovu suprotnost, diskriminiranje većine od agresivne zagušujući bućne manjine. Kršćanski odgovor mora uvijek biti prvo istina i djelotvorna ljubav na koju smo svi pozvani.

'Mladi mladima' - Glas Koncila, broj 29 (1778), 20.7.2008.