Jedan od bitnih fenomena novog doba je nastojanje oko toga da se ostvare takvi uvjeti života, koji će svakom čovjeku omogućiti ostvarivanje što svestranijeg usavršavanja vlastitih sposobnosti i na taj način se sve više približiti onom idealu koji je zacrtan u dostojanstvu ljudskog bića. U tom nastojanju su sudjelovale i još danas sudjeluju pojedine osobe, različite grupe ljude i razni pokreti s određenim teorijama i ideologijama.
Svaki -
izam, pa tako i feminizam, počiva na određenom temeljnom shvaćanju o čovjeku u
vremenu i svijetu. Po tom shvaćanju ili po toj slici čovjeka razlikuju se
pojedini pokreti i ideologije jedni od drugih. Svaki od njih predstavlja izazov
za druge te se na taj način dinamiziraju društveno-kulturalni procesi jednog
društva, naroda i jedne regije. Iskustvo pokazuje da je slika o čovjeku od
bitne važnosti za stvaranje odnosa među ljudima, za ostvarivanje sistema
vrednota na kojem se temelji organizacija zajedničkog života i za razvoj uvjeta
života koji su dostojni čovjeka. Stoga je kod toga odlučujuće pitanje koja
slika o čovjeku je istinita, to će reći koje shvaćanje čovjeka pogađa bitnost
ljudskog bića u cjelokupnosti onog što čovjek jest i što treba biti. U ovom
tekstu pokušat će se pokazati da se kod feminizma radi o deficitarnoj slici
čovjeka na osnovi koje se donose redukcionistički odgovori na tri temeljna
pitanja naše egzistencije: na pitanje što je čovjek, na pitanje što je ljudska
spolnost i na pitanje o odnosu spolova u vremenu i svijetu. Posljednja dva
pitanja su zapravo konkretizacija odgovora što je čovjek.
Pitanja o
biti čovjeka
Iz povijesti
antropologije znademo da je pitanje o čovjeku oduvijek bilo predmet filozofske
misli. Do danas nije nađena slika čovjeka koja bi bila opće priznata i
prihvaćena.
Filozofska
antropologija je poprimila konture sistematske teorije zapravo u 20. stoljeću
kada je bila izazvana saznanjima i spoznajama o čovjeku koje su dolazile od
pojedinih znanosti: od biologije, psihologije, sociologije, etnologije,
medicine i dr. Uz mnoga najrazličitija saznanja o čovjeku, koja su iznosile
pojedine znanosti, došla je na vidjelo jedna važna spoznaja o čovjeku: da je
čovjek konačno biće, što će reći da ima izvor i temelj svoje egzistencije u
Nečem (ili Nekom) drugom izvan njega. To je zaista važna spoznaja koju ne smije
prijeći nitko tko se bavi pitanjem o čovjeku. Ta spoznaja nas upravo prisiljava
na slijedeće logično pitanje: Tko ili što je taj »Drugi« odnosno tko i što je
to »Drugo« u kojem se temelji ljudska egzistencija?
|
Lako je
odatle doći na misao da se tim pitanjem nalazimo na terenu teologije u najširem
smislu, dakle teologije u smislu mita ili teologije na osnovi filozofije
odnosno na osnovi objave. I ovdje zapažamo istu problematiku: da nema
jedinstvenog i sveopće prihvaćenog odgovora na pitanje tko je taj Netko ili što
je to Nešto u kojem se temelji ljudska egzistencija. Primjerice, Kant kao
predstavnik filozofije prezentira svoju antropologiju iz postojećeg znanja ili
bolje iz postojeće svijesti o čovjeku svog vremena po kojoj čine sloboda i
razum bit čovjeka. Na toj konstataciji Kant daje nacrt svoje antropologije pod
imenom »antropologija u pragmatičkom smislu«. Od čovjeka se traži, da spozna
svoju bit, naime da je to sloboda i razum, i da po toj spoznaji ostvaruje svoj
konkretni život. Kao slobodno biće čovjek će spoznati da je u stanju po svojoj
volji oblikovati sebe, ali isto tako čovjek može svojim razumom spoznati što
treba načiniti od sebe. Kantov odgovor glasi: Čovjek treba načiniti od sebe
razumno biće, biće koje se daje voditi razumom, umom u slobodi, kako to traže
civilizacija, kultura i moral. Prema tome za Kanta je idealni čovjek onaj koji
je civiliziran, kultiviran i moralan. Lako je uvidjeti da se Kant kreće u
krugu. Idealnu sliku čovjeka, naime, može ocrtati samo već civiliziran,
kultiviran i moraliziran čovjek. S tim u vezi se postavlja još jedno pitanje:
Vrijedi li taj ideal čovjeka jednako za čovjeka-muškarca kao i za čovjeka-ženu?
Odgovor na to pitanje može se naći jedino putem da se odredi što je bit
čovjeka. Već pedeset godina multipliciraju se pogledi i saznanja o biti
čovjeka, o njegovim pravima u apsolutnom i konkretnom smislu. Njihova se
frekvencija povećava s napretkom znanosti o čovjeku, s novim disciplinama na
području antropologije. Današnja tehnologija omogućava otkrivanje sve
detaljnijih saznanja o čovjeku, u prvom redu o njegovom organizmu, o strukturi
pojedinih sektora ljudskog bića, o funkcionalnim ovisnostima i povezanostima
između tijela, psihe i duha.
Sve to je
povod da se postavljaju nova pitanja o biti čovjeka, o smislu i cilju
diferencijacije spolova, o etičkim pitanjima u vezi s mogućnostima
manipuliranja i moduliranja čovjeka u vremenu i prostoru. Nije potrebno posebno
isticati da jedinstvenog odgovora na ta pitanja nema. Feminizam je samo jedan
od većeg broja odgovora. Što je sadržaj feminističkog odgovora i zašto ga
smatram nepotpunim i čak krivim u pojedinim elementima, pokušat će se prikazati
u nastavku.
Više nego
pokret žena za prava žene
Feminizam
dolazi od latinske riječi femina, što znači žena. Kao -izam je on jedna vrsta
ideologije koja služi pokretu žena u njihovoj borbi za prava i emancipaciju.
Značajno je za feminizam da svu postojeću stvarnost kritički preispituje i
stavlja u pitanja isključivo iz stajališta žene i snagom sposobnosti, koje -
prema feminizmu - posjeduje samo žena kao žena-čovjek ili čovjek-žena. Polazi
se od općenite teoretske pretpostavke da je cjelokupna stvarnost dosadašnjeg
razvoja sveopće kulture i time stvaranja tradicije djelo muškog duha, muške
filozofije i misli. Kao dokaz za tu pretpostavku navodi se, među ostalim, jezik,
govor, gramatika, dakle bitno sredstvo komunikacije među ljudima, i tvrdi se da
su temeljni pojmovi govora »muški«, muškog roda. To se otkriva također u Svetom
pismu gdje je, primjerice, neprestano govor o Bogu kao muškom biću, npr. Bog je
Otac.
Iz ove
netočne i neshvatljive, da ne reknem, apsurdne ideje dolazi se do zaključka da
se čitav društveno-kulturalni razvoj događao na zapostavljanju žene s ciljem
održavanja njezinog statusa izrabljivanja i služenja interesima muških članova
društva. Stoljećima, pa i tisućljećima stvarali su muškarci te ponižavajuće
strukture društva. Prema tome je povijest čovječanstva do danas povijest
muškaraca; oni su pisali knjige o zbivanjima, oni su određivali moral i pravni
red. Protiv tog stanja stvari započele su svjesne žene novijeg doba borbu za
oslobođenje, za opću emancipaciju... Ti stavovi feminizma su u najbolju ruku
samo dio povijesne istine.
Znanstvene
studije potvrđuju da je bio velik broj žena u prošlosti koje su imale jako
velik utjecaj na tok povijesti. Povijesna znanost dobro znade da povijest u
cjelini nije kontinuirano kretanje prema nekom cilju pod vodstvom uvijek istih
društvenih snaga nego da postoje epohalni zaokreti kako u vrednotama, koje se
hoću ostvariti, tako i u nosiocima tih vrednota. Ima epoha, koje možemo nazvati
»muškim epohama« s »muškim vrednotama«, no isto tako postoje »ženske epohe« sa
»ženskim vrednotama«. No upitno je smije li se uopće dijeliti vrednote na muške
i ženske. Feminizam to čini. Po našem mišljenju je to krivo.
Prve početke
feminizma susrećemo u 19. stoljeću. Snažan i učinkovit razvoj doživljava
feminizam tek sredinom 20. stoljeća kada je samosvijest žene poprimila pravu
životnu jačinu postavši time izazovna snaga za politiku i društveni život
općenito, pa i za religiju i Crkvu. Sada više nije cilj ostvarenje prava žene u
društvenom, gospodarskom, kulturalnom životu u smislu tradicionalnog pokreta
žena za prava žene. Cilj feminističke ideologije je stvaranje nove kulture;
»ženske kulture«, koja bi bila najprije kontrast još uvijek postojećoj »muškoj
kulturi«, ali koja treba postati u završnici jedina i općevladajuća kultura na
svijetu. To treba smatrati posve promašenim jer je nespojivo sa stvarnošću
cjelokupnog života.
Radikalni
feminizam je neprijatelj kršćanstva
Temi »žena«
u kršćanstvu može se pristupiti s dvjema namjerama: jednom da se otkrije
cjelokupni stav kršćanstva u vezi s tom temom i drugom da se pomoću te teme
definitivno obračuna s kršćanstvom kao s neodrživom religijom radi njezinog
učenja o »ženi« i njezinog stava prema ženi kroz povijest. Tu drugu namjeru
prosljeđuje radikalni feminizam.
Obračunati
se s kršćanstvom ovdje znači pokazati da je kršćanstvo u pitanju »žene« potpuno
zakazalo te žene mogu svoje ciljeve ostvarivati samo boreći se protiv kršćanstva,
protiv Crkve.
Literatura
te vrste je mnogobrojna. U argumentiranju se služe spisateljice zapravo
neznanstvenom metodom koja im omogućuje da povijest tumače i ponovno čitaju pod
reflektorom načela i mjerila današnje emancipacije. Time se cijelo pitanje
»žene« pretvara u tribunal kojem predsjedaju određene grupe žena u ulozi
tužiteljica i sutkinja istodobno. U čemu se sastoji krivnja kršćanstva? Prema
radikalnom feminizmu ona se sastoji u tome što je kršćanstvo, u rukama
muškaraca, naviještalo takve istine i načela koja su bila na štetu žene u
društvu onemogućujući joj da uživa ista prava koja su imali muški članovi
društva. Feminističke teologinje pak tvrde da je Crkva zajedno s teolozima
mogla zastupati ta za ženu ponižavajuća načela radi toga jer je krivo ili bolje
rečeno jer su teolozi-muškarci i muški kler krivo tumačili Sveto pismo, u prvom
redu knjigu Postanka. Radikalna feministička teologija danas po gore spomenutoj
metodi tumači na svoj »feministički« način Božju objavu sadržanu u Pismima u suprotnosti
s tradicionalnom i modernom biblijskom teologijom.
Što je
objektivna istina u vezi s tim pitanjem? Paušalni i radikalni stavovi feminizma
ne smiju nas odvratiti od traženja objektivne i cjelokupne povijesne istine o
statusu žene u društvu i specijalno u društvu pod utjecajem kršćanstva. U tome
nas treba voditi načelno pitanje je li stvarni status žene u društvu i u Crkvi
u prošlosti u skladu s Kristovim Duhom ili pak taj status moramo tumačiti
otuđenjem od Evanđelja.
Dr. Josip
Sabol, Glas Koncila 29 (1830) | 19.7.2009.