utorak, 13. svibnja 2014.

Brak i obitelj - zašto ih žele rušiti? (1)



Opisati stanje današnjeg društva - ponajprije društvo Europe i Amerike - znači otkriti sadržaj onih snaga društva koje se nazivaju »duh vremena«. Danas se govori kao zamjena za to kroz pojam »mainstreaming«: o glavnom strujanju, o nosećem toku misli, o bujici novih ideja i ideala. To zvuči gotovo mistički, pa se taj termin uveo da bi u ljudima izazvao neku vrstu strahopoštovanja radi nepoznavanja sadržaja koji se krije u toj složenici. Taj veo mističnosti odmah nestaje kad se umjesto te riječi otvoreno imenuju nosioci toga strujanja: to su određeni intelektualci sa sveučilišta, to su određeni aktivisti na političko-društvenom polju u svjetskim razmjerima, to su financijski magnati međunarodnog kapitala, to su lobisti i nevladine organizacije u UN-u, EU-u, to su centri znanstvenog istraživanja primijenjene znanosti na različitom području života.

Teološko-crkvenim jezikom može se s tim u vezi govoriti o »znakovima vremena«. Drugi vatikanski koncil razumio je »znakove vremena« kao prst Božji, kao poticaj na preispitivanje stanja duha i uma vjernika i sveukupne Crkve s namjerom da bi se zauzeo ispravni stav u odnosu prema današnjem vremenu i današnjem čovjeku. Naravno, znakovi vremena mogu biti ohrabrujući ili zastrašujući. U prvom slučaju bit će poziv na prihvaćanje sadržaja koji se krije u tim znakovima, u drugom pak slučaju bit će poziv na opreznost, na distanciranje od stila života velikoga dijela suvremenika. Znakovi vremena vjernicima mogu biti poziv da organiziraju javni otpor razvoju društva na štetu čovjeka.

Agresivna borba za ukidanje tradicionalnih norma

Analiza stanja današnjeg društva i čovjeka šalje ozbiljnu poruku: stanje društva je loše. »Mainstreaming« (mnoge intelektualne i političke snage u svijetu) usmjeruje društvo Europe i Amerike na put kretanja u krivom smjeru s lošim ciljevima za budućnost čovjeka. Te snage otvoreno govore o namjeri da čovjeka i čovječanstvo definitivno »oslobode« od utjecaja religije, posebice kršćanstva i Katoličke Crkve. Izgleda da su te nove snage samo nastavak vječne borbe protiv religije, najprije protiv kršćanstva i Katoličke Crkve, danas samo s drugim rafiniranijim metodama i sredstvima nego u prijašnja vremena. Današnji borci protiv vjere i Crkve služe se demokracijom, međunarodnim pravnim sustavom, legitimnom društvenom i političkom agitacijom u ime prava čovjeka. Cilj im je isti koji propagiraju različiti pokreti ili sustavi totalitarnoga karaktera novije povijesti: cilj im je stvaranje »novoga« čovjeka i nove kulture po nacrtu protivnika postojeće tradicije i kulture.

S tim u vezi vrlo je korisno pročitati djelo poznatoga mislioca Aldousa Huxleya »Brave New World« (Vrli novi svijet). On je spoznao što obećava uspjeh revolucionarnoj borbi za »novi« svijet, za novoga čovjeka. Huxley piše 1949. godine: »Stvarno revolucionarna revolucija ne dade se ostvariti u vanjskom svijetu (u mijenjaju struktura društva) nego samo u dušama i tijelima ljudi.« Suvremeni borci za »novi svijet« razumjeli su tu tvrdnju i u njezinu smislu daju sadržaj svom djelovanju jer vjerojatno prihvaćaju i ove Huxleyeve misli:

»Što se više politička i gospodarska sloboda umanjuje, tim više kao za odštetu teži seksualna sloboda za tim da se poveća. I Diktator... će činiti dobro da tu slobodu potiče. U vezi sa slobodom dnevnoga sanjarenja pod utjecajem droga, kina i radija pridonijet će seksualna sloboda tome da se njegovi podanici pomire sa svojim ropstvom.« Trebamo podsjetiti: Huxley je to napisao kada još nije bilo televizije, interneta, spolnoga odgoja u školama, kad još nije bilo besplatnoga dijeljenja kondoma u školama, kad nije bilo javnoga propagiranja pornografije, kad još nije bilo legaliziranja abortusa - ubijanja djeteta u majčinoj utrobi, kad još nije bio legaliziran razvod braka, kad još nije nitko ni u snu pomišljao na legaliziranje braka istospolnih osoba. Huxleyevo predviđanje danas se u nekim državama potpuno ispunjava. U onim državama čiji građani još poštuju humani tradicionalni moral na području spolnog života i čiji su građani stali u obranu institucije braka i obitelji, organizirani međunarodni lobiji vode agresivnu borbu za ukidanje tradicionalnih norma na području seksualnoga i bračnoga života. Nije slučajno da je na udaru najstarija i najsvetija institucija ljudske kulture, i to svih kultura čovječanstva: na udaru je svetinja braka kao zajednice muža i žene, na udaru je obitelj kao osnovna ćelija svakoga humanog društva.

Nove metode, nova sredstva - isti cilj

O toj borbi, o njezinim metodama, sredstvima i njezinim protagonistima valja se informirati te
probuditi svijest mnogih ljudi, ne samo vjernika, o tome da se današnja civilizacija nalazi u velikoj opasnosti - da definitivno izgubi slobodnu volju za služenjem dvjema uzvišenim snagama koje su izvor dostojanstva čovjeka i time jamstvo za istinski život u osobnom zadovoljstvu, u miru među ljudima, u nadi potpunog ostvarenja ljudske sreće u zajedništvu s Bogom. Te se dvije snage zovu: Razum i Vjera.

Otvoreni totalitarizam po uzoru fašizma i marksističkog socijalizma u svrhu ostvarivanja »revolucionarnih« ciljeva, to će reći u svrhu stvaranja »novoga« čovjeka, novoga sustava vrednota i time nove kulture, nemoguć je za svijest današnjeg čovjeka. No isto je tako propagatorima »nove kulture« danas jasno da se nešto totalno novo može stvoriti samo na totalitaristički način, to će reći da se stavi pod kontrolu dinamika javnog i privatnog života i da se ušutkaju svi mogući protivnici njihova projekta. To je danas moguće na najrazličitije načine baš pod okriljem demokratskog i pluralističkog društva. Opravdano je ustvrditi da usprkos demokratskom uređenju (ili pak zahvaljujući baš njemu?) društvima Europe, Amerike i cijeloga svijeta vladaju mnoge nekontrolirane snage koje imaju veliku moć pritiska na građane birače i na izabrane političare. To su prije svega mediji, financijski magnati i centri znanstvenog istraživanja u konkretne svrhe idejnog i materijalnog obrađivanja svijeta i čovjeka. Ovdje je riječ o manipuliranju mnoštvom na tako suptilan način da nitko od manipuliranih to ne osjeti. To stvaranje mišljenja kod mnoštva ili javnog mijenja zove se stručno »engineering of consent«: tehnika stvaranja javnog mijenja. Tu vrijedi načelo: ako razumijemo mehanizam i motive grupnog mišljenja, bit će nam moguće kontrolirati i dirigirati mase po našoj volji a da ljudi to i ne zamijete. S tom se spoznajom danas služe stvaratelji »nove« kulture.

Društvom dominira manjina

Specijalnu ulogu u tom projektu ima psihologija kao znanost za rješavanje psihosocijalnih problema. Psiholozi te vrste psihologije postali su na neki način socijalni inženjeri: dizajneri ljudske psihe u smislu stvaranja »novoga« čovjeka i novoga društva. U tom društvu roditeljska ljubav nema više prvotnu zadaću u odgajanju djece, nego društvene institucije odgajanja (dječji vrtići i dr. ). To »novo« društvo potpuno odbacuje tradicionalne norme odgajanja i zamjenjuje ih »znanstvenim« metodama oblikovanja ponašanja djece. Očevima i majkama jednostavno se negira kompetencija u odgajanju djece. Isto tako poriče se Crkvi i religioznom odgoju kompetentnost odgajanja, naravno sve u ime »znanosti« kojoj nije prvotni i jedini cilj naći istinu o čovjeku da bi se čovjeka pomoću istine oslobodio od tamnih slabosti njegova bića, nego kojoj je prvi i jedini cilj ostvarivati određene humanističko-političke ciljeve u stvaranju »novoga« društva.

Krivo je misliti da su nakon sloma marksističko-komunističkog projekta stvaranja »socijalističkog« čovjeka i društva takvi ciljevi i takav način razmišljanja danas bespredmetni. Činjenica je da kulturno-znanstveno-politička ljevica danas prosljeđuje gotovo iste ciljeve koji su poznati iz doba nedavno postojećih komunističkih režima u Europi. Projekt stvaranja novoga čovjeka i društva s novom kulturom danas je još aktualniji nego u doba komunističko-socijalističke internacionale. Promijenila su se samo sredstva i metoda rada jer se u demokratsko-pluralističkom društvu mora drukčije postupati nego u bivšem totalitarističkom društvu.

Manipulacija nevidljivim mehanizmima društva

Kulturno-političke snage, bilo ljevice bilo desnice, slijede znanstvenu spoznaju s područja psihoanalize opisanu u sljedećim recima: »Svjesna i inteligentna manipulacija organiziranih navika i uvjerenja masa najvažniji je element u demokratskom društvu. Tko manipulira nevidljive mehanizme društva, stvara sebi nevidljivu vladu koja je stvarna moć vladanja našom državom. S nama se vlada, naš razum se formira, naši ukusi se oblikuju, naše ideje su najvećim dijelom sugerirane od muškaraca o kojima nismo nikada ništa čuli. To je logični rezultat ove vrste kako je naše demokratsko društvo organizirano... U gotovo svakoj situaciji našega života - u politici, u trgovanju, u našem društvenom ponašanju i etičkom razmišljanju - dominira nad mnoštvom ljudi relativno mali broj osoba koje razumiju mentalne procese i uzorke ponašanja masa. Taj mali broj osoba drži konce u svojim rukama i kontrolira javno mišljenje« (E. Bernays, Propaganda. Organising Chaos, 1928). Bernays, nećak Freuda i uvjereni ateist, te spoznaje objavio je s dobrom namjerom da se pomoću njih spriječi nadolazeći kaos i destrukcija organizacije društva. On je naime bio uvjeren, iako ateist, da će svijet bez Boga vrlo brzo zaglibiti u društveni i duhovni kaos. To se može i to se treba spriječiti društvenim manipuliranjem pomoću odnosa s javnošću kao sredstva za stvaranje društvenih elita ili društvenih »bogova« koji će totalnom kontrolom ljudskoga mnoštva u demokratsko-pluralističkom društvu osiguravati socijalni mir i tako spriječiti konačnu katastrofu zapadnog svijeta. Poznato je da je Freud baš u »seksualnom libidu« vidio onu snagu koju treba disciplinirati i trajno držati pod kontrolom za volju kulturnoga napretka. Ali kako to činiti bez žive vjere u Boga, bez kršćanske religioznosti i kršćanske etike?

Dr. Josip Sabol, Glas Koncila 46 (2056) | 17.11.2013.