utorak, 13. svibnja 2014.

Feminizam i dostojanstvo žene (4)



U pastoralnoj konstituciji »Gaudium et spes« Crkva ispovijeda i prihvaća zadaću da će sve poduzeti kako bi svaka vrsta diskriminacije u društvenim i kulturno-ljudskim pravima radi spola osobe nestala i kako bi ženama bilo omogućeno prihvatiti onu ulogu koja odgovara njihovu ženskom biću, njihovoj vlastitosti kao čovjeku-ženi. Koncil naglašava isto dostojanstvo muškarca i žene pred Bogom, u društvu i u Crkvi. Muškarci i žene pripadaju zajedno jednom narodu Božjem i zajedno imaju udjela u poslanju Crkve, u evangelizaciji svijeta.

Tu načelnu poziciju Crkva je konkretizirala u novom crkvenom pravu (CIC, 1983) gdje se ističe da svaka žena ima udjela u svećeničkom, proročkom i kraljevskom poslanju Krista na svojstven način. Žene imaju pravo i dužnost u oblikovanju liturgije, u naviještanju Evanđelja i u vodstvu Crkve obnašati crkvene službe (officia) prema sposobnosti i podobnosti, one mogu imati različite zadaće (munera) u upravljanju Crkvom, npr. kao stručnjaci i savjetnice. Crkva hoće na taj način i pravno uspostaviti onaj ideal jednakosti i istovrijednosti između vjernika-muškarca i vjernice-žene, koji je utemeljen u Evanđelju i koji je živjela mlada Crkva u ondašnjem strogo patrijarhalnom sustavu.

Naravno, ti da, tako kažemo, administrativni potezi neće moći sami po sebi ostvariti kršćanski ideal jednakosti i istovrijednosti muža i žene, muškog i ženskog ljudskog bića. Ostvarivanje ljudske slobode je moguće samo pod određenim društvenim uvjetima koji niti danas još ne postoje kod velikog dijela čovječanstva, pa niti u društvima koja se tradicionalno smatraju kršćanskima, prije svega što se tiče ostvarivanje slobode i jednakosti žene. Za to je potreban rad na ostvarivanju nove svijesti pomoću novih spoznaja s područja znanosti, ali u prvoj liniji pomoću produbljivanja biblijske istine da je Bog stvorio čovjeka kao muško i žensko s istim dostojanstvom i istom blizinom Bogu Stvoritelju, koji nije niti muško niti žensko, koji nema niti samo muške niti samo ženske kvalitete, nego u Bogu imaju izvor sva stvorenja i sva ljudska radost majčinstva i očinstva, jer je Bog Ljubav. Spol božanstva je u mitologiji aktualan, gdje postoje bogovi i božice. Biblijski Bog Jahve je osoba, on je sloboda, mudrost, svjetlo, život, vatra, duh, izvor, ljubav, a ne muškarac-muž, a ne žena-majka, i najmanje jedna androgina odnosno hermafroditska mješavina iz muškog i ženskog spola. Spolno obojeni pridjevi, kojima se označuje Bog Jahve, ne određuju spol Boga nego upućuju na njegovu personalnost, na njegov odnos slobodne blizine stvorenjima, cjelokupnom stvorenom svijetu. Svi ti pridjevi hoće reći samo jedno: Bog je Ljubav. On je Ljubav u sebi: zato je Trojedini, on je Ljubav za nas: zato je Stvoritelj, Otkupitelj, Spasitelj, Apsolutna sreća za nas i sav svijet.

Kršćanstvo - vjera slobode za ženu i muškarca

Trebalo bi unutar kršćanstva i Crkve ponovno oživjeti temeljnu poruku, koja glasi da je kršćanstvo od samog početka teoretski koncept i praktični život slobode. Kršćanska vjera je upravljena protiv svake prisile i svakog nasilja, protiv nužnosti, koje tobože dolaze od zla, protiv neizbježnosti pritiska, koji tobože dolazi od društveno-ekonomskih prilika. Isusov životni put bio je put oslobađanja čovjeka od zapreka i spona za duhovni razvoj ljudske osobe i potpuno ozdravljenje ljudskog bića. »Za tu slobodu nas je Krist oslobodio... Vi ste, braćo, k slobodi pozvani« (Gal 5, 1; 5, 13). To Pavao naviješta u stoičko-helenističkom prostoru gdje pravni poredak dijeli ljude na slobodne i na robove. Zaista, revolucionarna ideja!

To više što Pavao primjenjuje pojam slobode ne samo u pravnom smislu nego i u moralno-kulturnom smislu, kad kaže: Svi vi - Židovi i Grci, slobodni i robovi - bili ste robovi, neslobodni robovi jer ste bili pod vladanjem grijeha i smrti. I svi vi - slobodni građani ili neslobodni robovi - sada ste oslobođeni iz ropstva u slobodu u Kristu jer ste postali djeca Božja; Bog vas je uzdigao u stalež slobodnog građanina. U tom oslobođenju od starog i oslobođenju za novo sastoji se milost otkupljenja stečena smrću na križu i uskrsnućem Isusa Krista i darovana svakom čovjeku bez razlike spola, rase, klase i bilo čega drugoga. Tako darovana sloboda osposobljuje obnovljenog čovjeka - muškog i ženskog - da prihvati egzistencijalnu stvarnost svoga ljudskog bića, da ga razvija i oblikuje po Božjoj stvoriteljskoj i spasiteljskoj volji, ne bježeći od sebe, ne odričući se sposobnosti svog bića u ostvarivanju uvjeta za radost, nadu i opće dobro zajednice u kojoj živi.

Eros u službi života i radosti

To općenito usmjerenje vrijedi i za specifičnu sposobnost, koja ima izvor u spolnosti čovjeka. Čovjek se kao spolno biće nalazi pod utjecajem jedne od najjačih pokretnih snaga života: pod snagom erosa - u mitologiji boga Erosa. Mora li čovjek biti oslobođen od te snage Erosa da bi mogao postići savršenstvo i pravu blizinu s Bogom? Uključuje li biti oslobođen i otkupljen snagom milosti oslobođenje od načina života pod snagom Erosa? Katolička tradicija prije Tome Akvinskog, koju je on prihvatio, i posebice nakon Tome i pod njegovim utjecajem nekako u tom smislu vrednuje erotsku snagu u čovjeku. U komentaru 1 Kor 7 kaže Toma da se ne može tvrditi da je za muža dobro da bude intiman sa ženom, jer to donosi sa sobom tri umanjenja: za njegovu dušu, za njegovo tijelo, naime: »Muž se po braku podvrgava vladanju žene čineći se slobodno robom. Ali to ropstvo je prije svakog drugog ropstva gorko, stoga kaže Propovjednik 7, 26: Ja nalazim da je žena gorča nego je smrt«, i treće umanjenje dolazi od brige za ženu i djecu budući da to ograničava pažnju za Boga. Stoga on preporučuje onima koji teže k savršenstvu da izbjegavaju sklapanje braka.

Toma je, možemo općenito ustvrditi, zajedno s tradicijom prije njega i poslije njega uvjerenja da je prije svega seksualni užitak onaj događaj koji sprečava čovjeka da bude otvoren za Boga. Seksualni užitak je, naime, aficiran istočnim grijehom. Znademo da to stajalište nije postalo službeni nauk Crkve. Tridentski koncil uči izričito da je erotska veza muža i žene »u jednom tijelu« po volji Božjoj od početka stvaranja čovjeka. Stoga milosno-otkupiteljsko oslobođenje čovjeka ne znači ugušiti snagu erosa nego ga uzdići na stupanj plemenitosti u službi života i što potpunije radosti. Jednom riječi: u službi spasa u budućem životu koji započinje već sada pod uvjetima naše nedostatne egzistencije. Radi toga je brak sakrament, kako uči Tridentski koncil, i to s cjelokupnim sadržajem i svrhom braka, i onim u smislu erosa. Taj odnos spolova u svom erotskom ostvarenju utemeljen je u riječi i volji Boga Stvoritelja. Taj je odnos Bog Otkupitelj uzeo u svoje djelo spasenja učinivši od njega sredstvo budućeg spasa u ostvarenju Božjeg kraljevstva. Stoga čitamo u Bibliji u Izrekama: »Neka je blagoslovljen izvor tvoj, i raduj se sa ženom svoje mladosti: neka ti je kao mila košuta i ljupka gazela, neka te grudi njene opajaju u svako doba, njezina ljubav zatravljuje bez prestanka« (Izr 5, 18-19). To isto kaže Božja riječ u Post 2, 23. A Božja riječ u Pjesmi nad pjesmama prikazuje svu ljepotu erotskog oblika ljubavi kako ga doživljava žena u odnosu na muškarca.

Biblija nam pruža za taj fenomen naizmjeničnog erotskog doživljavanja spolova specijalnu riječ »Kabod«, grčki »doxa«: sjaj, krasota, divota, moćna prisutnost nekoga živog bića. Ta moćna ljepota spolne diferencijacije moguća je samo u savršenoj uzajamnosti. Uživanje, koje nastaje u tom času, s pravom neki nazivaju tjelesnim oblikom nade, ekstatičkim doživljavanjem potpune sreće, za koju je čovjek stvoren i koju neće nikada moći ostvariti na zemlji nego tek u potpunom i savršenom ostvarenju Božjeg kraljevstva u obliku novog neba i nove zemlje.

Počovječenje naravne snage erosa

Naravno, po sebi dobra snaga erosa je ugrožena mogućnošću zloupotrebe od slobodnog izbora čovjeka. Svaku naravnu sposobnost, pa tako i snagu erosa, može čovjek usmjeriti na samootuđenje i kršenje dostojanstva osobnosti drugoga. No, to nije niti nužno niti unaprijed određeno. Doživljavanje intimnosti žene i muža po svojoj je naravi ona komunikacija koja u idealnom obliku izražava isti sadržaj koji je svojstven ljubavi. Ljubiti je isto kao reći: sretan sam i zahvalan da postojiš; prihvaćam te kao osobu bez svakog uvjeta i pridržaja. Zloupotrebljena snaga erosa je potpuni prekid komunikacije dostojne čovjeka, ona je nužno uspostavljenje izolacije između muža i žene jer se osobnost pretvara u predmetnost, u sredstvo za postignuće cilja nedostojnog čovjeka osobe. Opravdana je tvrdnja da prave ljubavi nema bez erosa usprkos spoznaji da eros može postojati bez ljubavi.

Na postavljeno pitanje mora li se čovjek osloboditi utjecaja snage erosa za volju savršenstva, trebamo i možemo odgovoriti s jasnim »ne«. No, odmah treba nadovezati drugo važno pitanje: Uključuje li emancipacija žene relativiziranje braka, jer brak ne samo da ne može zadovoljiti zahtjevima erosa nego brak kao institucija trajne vjernosti i dužne brige bračnih drugova jednog za drugog i za djecu oslabljuje, gasi i umrtvljuje erotsku vitalnost? U proturječnosti feminizmu kršćanstvo daje jasan negativan odgovor na to pitanje. Istina je da je brak socijalno usmjeren; da traži od bračnih partnera odricanje i spremnost na žrtvu. Također je istina da eros po sebi nije osposobljen biti socijalan, biti vezan na trajnost niti na odricanje. U erosu djeluje privlačivost tijela, sjetila, duha s doživljavanjem užitka. Moderno bračno zajedništvo ima na svom početku izvor baš u toj erotskoj fasciniranosti, no ono nije u stanju niti trajno održati tu fasciniranost niti je jačati niti dalje razvijati ako erotska snaga nije integrirana u duhovnu snagu koju zovemo ljubav. Prava bračna ljubav ima snagu razvijati, podržavati, učiniti trajnim inače sebični egocentrični eros. Velik nedostatak kršćanskog, građanskog i kršćansko-građanskog braka počivao je i počiva još i danas u erotskom osiromašenju. No, rješenje nije u »slobodnoj ljubavi« odnosno u propagiranju i omogućivanju rastave braka po slobodnoj volji nego u počovječenju naravne snage erosa kroz moral ljubavi i ljubav morala.

Žene protiv degradiranja žene

U tom procesu bit će od velike pomoći ako kršćanstvo zajedno s teološkom misli razvija sve dublje razumijevanje izvorne autentične slike čovjeka-žene i čovjeka-muškarca, koju nam stavlja biblijska Božja riječ pred oči. Sigurno je da današnja civilizacija treba kulturu ljubavi za održanje i očuvanje života u svijetu i dostojanstva čovjeka i svih stvorenja. No, sigurno je i to da kulturu ljubavi možemo razvijati i graditi uspješno samo tako ako istodobno razvijamo kulturu erosa unutar naše egzistencije. U stvaranju kulture erosa trebale bi žene preuzeti teoretsko i praktično vodstvo s odlučnim političko-juridičkim otporom protiv degradiranja žene na seks-objekt u javnosti, u literaturi, u umjetnosti, u ekonomiji. Naravno, za to je potrebno da su žene međusobno suglasne u tome što je bitni temelj njihova dostojanstva i time poslanja u svijetu za bolji i sretniji život sviju. Mogu li žene prihvatiti filozofsko-teološku tvrdnju koju podržava moderna antropologija, koja glasi: Žena može naći samu sebe samo tako da drugome i drugima daruje svoju ljubav. Kad bi većina žena prihvatila to kao svoje poslanje, čovječanstvo se danas ne bi našlo na brzom i učinkovitom putu k ostvarenju »ženske kulture« po nacrtu feminizma, nego »kulture ljubavi«, koja je uvijek nešto božansko jer je Stvoritelj svijeta i čovjeka Ljubav.

Svršetak

Dr. Josip Sabol, Glas Koncila 32 (1833) | 9.8.2009.