ponedjeljak, 21. srpnja 2014.

»Duševne bolesti nastaju od mlakosti i od prevelike revnosti« (3)



Mlakost neke osobe jest način njezina prosvjeda protiv načina života koji mora živjeti. Radi se o infantilnom, nezrelom načinu izražavanja svoje srdžbe, a kao posljedica takvoga stila života javlja se osjećaj krivnje. U ovom slučaju radi se o podsvjesnom osjećaju krivnje koji izaziva jaku tjeskobu u psihi dotične osobe.

Najveći psiholog koji je hodao ovom zemljom bio je Isus Krist. On je naime najbolje poznavao čovjeka. Samo On je znao proniknuti u tajnu ljudske duše, samo On je znao što se to sve skriva u dubinama ljudskoga srca. Isus je mogao tako proniknuti čovjeka jer je bio ne samo Čovjek, nego i Sin Božji.
Od nas običnih ljudi, smrtnika, tri najveća psihologa koji nisu studirali psihologiju ni na jednom sveučilištu bili bi sv. Pavao, sv. Augustin i sv. Ignacije Lojolski.

Kakao nastaju duševne bolesti?
Mudra izreka sv. Ignacija, koju imamo pred sobom, kaže da »duševne bolesti jednako nastaju od mlakosti kao i od prevelike revnosti«. Ne ulazeći u dublju analizu pojma »duševne bolesti«, moramo ipak reći da je to kompleksna stvarnost koja u sebi sadržava više elemenata. Za pojavu teže duševne bolesti, u najviše slučajeva odlučujući je genetski faktor. Psihofizička i prije svega biološka struktura osobe dakle biološka podloga organizma koja nam je dana, ima najvažniju ulogu u pojavljivanju ove ili one duševne bolesti.

Drugi element važan za pojavu neke duševne bolesti jest način odgoja u prvim godinama života, kao i način života dotične osobe, odnosno njezina percepcija i interpretacija stvarnosti svakodnevnog života i njezin odgovor na izazove koje život svaki dan stavlja pred nas.

U taj kontekst treba staviti spomenutu izreku sv. Ignacija. On kaže u prvom dijelu izreke da duševne bolesti nastaju od mlakosti. Imajući na pameti već spomenute preduvjete za nastanak duševne bolesti, ta se Ignacijeva tvrdnja može vrlo lako opravdati. Mlakost, odnosno duševna lijenost neke osobe može biti svjesno ili nesvjesno odabrana. Kad se netko svjesno i slobodno prepusti lagodnom životu zanemarujući svoje staleške dužnosti, onda je riječ o odgovornosti, odnosno grijehu koji može biti teži ili lakši. Takva mlakost koju je osoba svjesno odabrala kao svoj način života može se promijeniti kad osoba to iskreno zaželi i odvaži se na jedan revniji i ozbiljniji način života.

Mlakost - znak nezadovoljstva samim sobom
Kad je pak riječ o mlakosti koja je nesvjesno ili podsvjesno odabrana, onda se najčešće radi o pasivnoj agresivnosti, tj. o agresivnosti ili srdžbi koju osoba izražava na pasivan način. Osoba u čijoj je psihodinamici mlakost najtipičniji način života, dokazuje da nije zadovoljna sama sa sobom i s onim što treba činiti. Drugim riječima, mlakost jedne osobe način je njezina prosvjeda protiv načina života koji mora živjeti. Radi se o infantilnom, nezrelom načinu izražavanja svoje srdžbe, a kao posljedica takvoga stila života javlja se osjećaj krivnje. U ovom slučaju radi se o podsvjesnom osjećaju krivnje koji izaziva jaku tjeskobu u psihi dotične osobe. Tjeskoba pak, sa svoje strane, formira ili pojačava već formirani osjećaj inferiornosti, odnosno, osjećaj manje vrijednosti. I da začarani krug bude zatvoren, osjećaj manje vrijednosti ne dopušta osobi da se aktivnije uključi u rješavanje svojih problema, nego je predisponira ili često »prisili« na jednu pasivnost odnosno mlakost o kojoj govori i sv. Ignacije prvom dijelu svoje izreke.

Kad se takva mlakost stabilizira u psihodinamici začaranoga kruga (mlakost - osjećaj krivnje - tjeskoba -o sjećaj inferiornosti - mlakost), onda se najčešće poremeti cjelokupna psihička ravnoteža i osoba vrlo lako regredira u primitivne stadije svoga psihičkog razvoja izlažući se tako opasnosti da padne u neku duševnu bolest, ili da postane žrtva neke druge psihičke bolesti.

Prevelika revnost - obrambeni mehanizam
U drugom dijelu svoje izreke sv. Ignacije tvrdi da se duševne bolesti mogu razviti i od prevelike revnosti. Prevelika ili neumjerena revnost glavna je karakteristika tzv. opsesivno-kompulzivnih ličnosti. To je zapravo obrambeni mehanizam kojim osoba kontrolira svoje, za društvene standarde neprihvatljive podsvjesne želje koje su najčešće agresivne i seksualne naravi. Osoba živi u velikom strahu da se te neprihvatljive želje ne bi pojavile u svijesti. Budući da takve želje najčešće »provaljuju« u svijest za vrijeme dokolice odnosno opuštanja, dotična osoba sebi ne dopušta potreban odmor. Ona »mora« uvijek nešto raditi, stalno biti zaokupljena svojim dužnostima i na taj način kontrolirati, odnosno zapriječiti pojavljivanje potisnutih neprihvatljivih misli i želja.

Ozbiljan i savjestan rad oznaka je zrele ličnosti. Takva osoba doživljava svoj rad kao vrijednost za koju se isplati žrtvovati, ali i dobro pripremiti dovoljnim odmorom. Takva osoba slobodno izabire svoj rad i ulaže svoje sile da postigne dobre rezultate kako bi učinila nešto dobro za se i za društvo u kojem živi. Takva osoba ne kritizira druge koji su manje revni od nje.

Nasuprot tomu, osoba koja pretjeruje u svojoj revnosti ne razumije druge koji nisu isto tako revni kao i ona. Osoba koja pretjeruje u svome radu ne dopušta sebi potrebni odmor, pa i onda kad jedno vrijeme posveti svome odmoru, doživljava to kao jednu od svojih dužnosti koju mora grčeviti obaviti. Takva je osoba u opasnosti da druge kritizira kad se malo opuste, nazivajući ih lijenčinama.

Podsvjesni osjećaj krivnje
Sv. Ignacije tvrdi da prevelika revnost može dovesti do duševnih bolesti. Kako je to moguće? Da lakše shvatimo odgovor na to pitanje, treba imati na pameti da je prevelika revnost u radu odnosno skrupulozno vršenje svojih dužnosti zapravo jedan obrambeni mehanizam kojim se osoba najčešće brani od potisnute srdžbe, neprihvatljivih želja seksualne naravi i od osjećaja manje vrijednosti. Budući da pretjerana revnost i postignuti rezultati nikad ne dotiču pravi izvor nutarnje napetosti i nezadovoljstva, osoba će se osjećati dužna, odnosno primorana da se još više trudi i tako dokaže sebi i drugima da ona vrijedi. Takav maratonski napor redovito iscrpe fizičke sile osobe i ona klone. U takvom stanju osoba se osjeća krivom što nije izvršila sve svoje dužnosti kako je željela. Najčešće se radi o tzv. perfekcionističkim osobama koje sve što rade moraju učiniti savršeno, ako u tome ne uspiju, odmah se osjećaju krivima. Javlja se često i srdžba na samog sebe zbog istog razloga. Budući da se u ovom slučaju radi o nesvjesnom obrambenom mehanizmu, i srdžba i krivnja se potisnu u podsvijest gdje uzrokuju tjeskobu koja sa svoje strane poveća osjećaj manje vrijednosti i nesigurnosti. Kad se to dogodi, osoba mora učiniti dodatni napor da nadvlada osjećaj vlastite nemoći i tako se još više iscrpe. U takvom stanju oslabljenosti organizma osoba više neće moći kontrolirati svoju potisnutu agresivnost i neprihvatljive želje. To će biti dodatni razlog za stvaranje podsvjesnoga osjećaja krivnje koji, kad nije dobro razriješen, postaje glavni »krivac« za mnoge duševne bolesti, naravno kad je prisutan već spomenuti genetski faktor, odnosno sklonost prema dotičnoj bolesti (biološka podloga organizma). Prema tomu, gledajući sa stajališta dubinske psihologije, možemo reći da je sv. Ignacije imao pravo kad je rekao da duševne bolesti nastaju i od pretjerane revnosti.
Svršetak
Dr. Mijo Nikić
Glas Koncila 40 (1684) | 1.10.2006.