U povodu
početka prodaje pilule za jutro poslije bez recepta
Pilula ima abortivan učinak jer je kadra onemogućiti
život
Od četvrtka
23. travnja u hrvatskim se ljekarnama bez recepta može nabaviti takozvana
»pilula za jutro poslije« pod nazivom »EllaOne«. Puštanje toga preparata u
bezreceptnu prodaju uslijedilo je nakon što je Europska komisija, na temelju
preporuke Europske agencije za lijekove (EMA), donijela provedbenu odluku prema
kojoj receptno izdavanje preparata prelazi u bezreceptno, a odluka je obvezujuća
za sve zemlje članice Europske unije. U medijima i na različitim portalima,
osim što se ističe najveća prednost preparata »EllaOne« u odnosu na sve
dosadašnje slične preparate, a to je da je ovaj učinkovit i nakon 120 sati, tj.
punih pet dana od uzimanja, o piluli se govori isključivo kao o »hitnoj
kontracepciji«. Drugim riječima, ako je – rečeno jezikom tih izvora – došlo do
»nezaštićenoga spolnoga odnosa«, tj. ako drugi oblici kontracepcije ili nisu
uporabljeni ili su zatajili, spomenuta pilula može se uzeti i pet dana – u
Hrvatskoj je mogućnost uzimanja pilule ograničena na 72 sata – nakon spolnoga
odnosa te se može računati na njezinu gotovo potpunu učinkovitost. No tek će
rijetki portali spomenuti makar i sumnju da bi mogla biti riječ o abortivnom
sredstvu, tj. da pilula uzrokuje ili može uzrokovati – pobačaj.
Dio
»šarolikoga univerzuma diktata EU-a«
Premda je
prema katoličkom moralnom nauku i kontracepcija moralni nered jer spolni čin
lišava načelne otvorenosti životu, a time i uzajamne odgovornosti »partnera«
(ni ta riječ ne pripada baš u katolički pojmovni svijet), svodeći ga na puko
sredstvo užitka, mogući abortivni učinak pilule bitno mijenja etičko
vrjednovanje njezine primjene. Ako je u prvom slučaju riječ o svojevrsnoj zloporabi
i dehumanizaciji spolnosti, a time i degradaciji ljudske osobe, u drugom je
slučaju riječ o prekidu ljudskoga života u njegovoj najranijoj fazi.
U zemlje u
koje je temeljem odluke Europske komisije uvedeno bezreceptno izdavanje
preparata »EllaOne« pripada i Italija. Talijanski dnevnik »L'Avvenire«, čiji je
osnivač Talijanska biskupska konferencija – što znači da nastoji biti
»katolički« u najpozitivnijem smislu te riječi, glasilo koje promiče sve
univerzalne ljudske i kršćanske vrjednote zazirući od svakoga oblika
ekstremizma – objavio je u povodu bezreceptnoga izdavanja spornoga preparata
prilog u kojemu među ostalim stoji: »U šaroliki univerzum diktata EU-a zemljama
članicama od jučer se ubraja i onaj o takozvanoj 'piluli za pet dana poslije'
(pod tim se geslom, naime, u Italiji reklamira i rabi EllaOne, nap. a.)...
Budući da je riječ o medikamentu napravljenom za intervencije tijekom pet dana
od nezaštićenoga spolnoga odnosa, pitanje nije beznačajno: u njegovu je
središtu mogućnost (zajamčena, primjerice adolescentima) da 'doskoče'
neželjenoj trudnoći bez previše problema.«
»Prevariti
žene i izigrati priziv savjesti«
U tekstu se
ističe da je »HRA Pharma«, francuska tvrtka koja proizvodi »EllaOne«, »oduvijek
ustrajala na pukom 'antiovulacijskom' učinku preparata: tj. da bi pilula
djelovala samo sprječavajući ili odgađajući ovulaciju, ali ne bi prekidala
trudnoću ako je upravo počela«. Na temelju tih »ne baš neparcijalnih« navoda su
EMA i Europska komisija donijele svoju odluku. No u nastavku teksta prilog ne
samo da dovodi u sumnju navode tvrtke, nego donosi jasan sud da je riječ (i) o
abortivnom sredstvu. »Šteta što znanstvena dokumentacija o preparatu (studija
Brache iz 2010. godine) pokazuje nešto drugo, tj. da učinkovitost piluli
'EllaOne' osigurava njezina sposobnost blokiranja djelovanja progesterona, tako
da priječi normalni učinak priprave endometrija za anidaciju zametka. Pilula je
dakle abortivna, eto, u smislu da je kadra... onemogućiti život oplođenom
jajašcu. Nije slučajno Talijanska agencija za lijekove bila uvela za liječnika
obvezu propisivanja preparata tek nakon testa za trudnoću, tj. nakon što žena
dokaže da nije trudna«, stoji u prilogu dnevnika »L'Avvenire«. Još se autor
priloga čudi što obična kontracepcija i dalje podliježe receptu, dok bi se
»EllaOne« mogla davati bez pravila i obveza.
Prilog
nastavlja s izjavama predstavnika katoličkih liječnika i ljekarnika koji
upozoravaju i na druge moguće negativne učinke bezreceptnoga izdavanja
preparata, posebno one koje se odnose na zdravlje mlade ženske populacije.
Posebno je, međutim, zanimljiva izjava Piera Urode, predsjednika Katoličkoga
udruženja talijanskih ljekarnika: »Želi se prevariti žene i izigrati priziv
savjesti. Korisnice treba upozoriti na moguće opasnosti.«
Žestina
upućuje na ideologizirani pristup
Dakako,
premda je pitanje o abortivnom učinku ključno etičko pitanje kad je riječ o
preparatu i njegovoj uporabi, to nipošto ne znači da čitav problem nema i
drugih itekako važnih pitanja. Da je tako svjedoči i činjenica da je Hrvatska
ljekarnička komora ipak smatrala prikladnih izdati smjernice za bezreceptno
izdavanje lijeka, koje je nadležno ministarstvo proglasilo obvezatnima. A
žestina kojom su se već dobro poznati zaštitnici »spolnih i reproduktivnih
prava« obrušili na smjernice sama po sebi upućuje na ideologizirani pristup
problemu, koji osim tih navodnih prava ne vidi ništa drugo.
Sugovornika
– poglavito za čitatelje vjernike, ali i za sve druge, uključujući i one koji
ne dijele vrjednote koje promiče Katolička Crkva, ali barem žele čuti »drugu
stranu« – da komentira neke, poglavito etičke i društvene aspekte bezreceptnoga
uvođenja pilule »EllaOne«, Glas Koncila je pronašao u mr. Josipu Markotiću. Mr.
Markotić diplomirao je filozofiju i teologiju na Filozofsko-teološkom fakultetu
Družbe Isusove u Zagrebu, bioetiku je magistrirao na Bioetičkom fakultetu
Papinskoga sveučilišta »Regina Apostolorum« u Rimu, na kojem upravo dovršava
doktorat. Zaposlen je kao znanstveni novak – asistent u Institutu društvenih
znanosti »Ivo Pilar« u Splitu. Oženjen je i otac dvoje djece.
»Spolnost
nije svodiva na predmet i funkciju«
Sugovornik
prije svega iznosi osnovna načela prema kojima vjernička savjest pristupa samoj
spolnosti. Osnovno je polazište »antropološka činjenica da je čovjek jedinstvo
duše i tijela«, iz čega proizlaze »tri antropološke istine o spolnosti«. »Prva
je istina«, kaže mr. Markotić, »da ljudska spolnost nije svodiva na predmet i
funkciju, nego je ona konstitutivna dimenzija osobe koja prožima čitavo njezino
biće. Upravo zbog toga spolnost nije neka sporedna ili nebitna sastavnica
osobe, kojom možemo raspolagati kako nam odgovara.«
»Druga
antropološka istina«, nastavlja sugovornik, »jest to da ljudska spolnost nije
nikad zatvorena sama u sebe, nego je po svojoj strukturi otvorena i usmjerena
na drugoga, na međuosobni odnos. Čovjek po svojoj konstituciji nije izoliran,
nego po samoj činjenici da je muško ili žensko nosi upućenost na drugoga koji,
upravo zato što je 'drukčiji', daje kvalitetu njegovu identitetu. To potvrđuje
i čovjekova biološka i tjelesna struktura: od kromosoma do endokrinoga sustava
i anatomsko funkcionalne strukture unutarnjih organa te fenotipskih svojstava,
sve upućuje na to da je ljudska spolnost objektivno usmjerena na suprotni spol
i na međusobnu komplementarnost muškarca i žene. Treća antropološka istina
otkriva da je autentični smisao ljudske spolnosti bitno povezan s ljubavlju.
Jasno, ne s deformiranim shvaćanjem ljubavi srozanoj na nagon i tjelesno
iskorištavanje drugoga s jedinim ciljem sebičnoga zadovoljavanja vlastite
požude, nego s ljubavi koja je slobodna od prisile i nagona, koja osobu
promatra kao dar, a ne objekt, koja osobu voli zbog nje same, a ne samo zbog
njezina tijela i vlastitoga orgazma.«
Pilula i
čaša vode ne će sve riješiti
Pristupajući
u svjetlu tih načela piluli »EllaOne«, mr. Markotić kaže da je »jasno kako je
pilula 'EllaOne' samo još jedan primjer ideologiziranoga pogleda na ljudsku
spolnost koja se sve više banalizira i dehumanizira«. Jasno ističe da je
poseban problem toga preparata njegov abortivni učinak. »Premda proizvođači
pilule 'EllaOne' predstavljaju i reklamiraju svoj proizvod kao sigurno i
učinkovito antiovulacijsko i kontraceptivno sredstvo, sve je više istraživanja
koja upozoravaju na štetno i abortivno djelovanje te pilule. Zbog svega toga
iznenađuju lakoća i površnost kojom ne samo mediji, nego i ugledni stručnjaci
proizvoljno i nekritički serviraju poluistine i poluinformacije, reklamirajući
pilulu 'EllaOne' kao sigurno i bezazleno kontraceptivno sredstvo, a da nisu
ponudili ni jedan dokaz kojim bi potvrdili svoje tvrdnje i dokazali da ta
pilula ne dovodi do pobačaja začetoga ljudskoga bića«, kaže sugovornik.
Papa Ivan
Pavao II. govorio je o kulturi smrti, Benedikt XVI. o diktaturi relativizma, a
papa Franjo govori o kulturi odbacivanja, o ravnodušnosti prema drugome. Na
pitanje ne pridonosi li upravo navikavanje mladih ljudi na olako prelaženje
preko važnih životnih i etičkih pitanja širenju tih »kultura«, koje su u svojoj
osnovi »antikulture«, sugovornik odgovara: »Baci li se pogled na propagandne
materijale i portale koji promoviraju pilulu za dan poslije, lako se primijeti
kako je ona prvenstveno namijenjena tinejdžerima. I umjesto da im se pomogne da
vlastitu spolnost žive na odgovoran način, da se ne odnose prema njoj kao
genitalnoj gimnastici za 'ubijanje' vremena, gura ih se u još veću površnost i
neodgovornost, ulijevajući im lažnu sigurnost da će, ako se nešto i 'dogodi',
pilula i čaša vode sve riješiti. A kad pilula i voda problem ne riješe, ti isti
seks-apologeti licemjerno će zazivati spolni odgoj kako bi se naučilo mlade
spolno odgovornom ponašanju. No ta se odgovornost ne sastoji u medikalizaciji i
'lateksizaciji' spolnosti, gutanjem pilula i navlačenjem prezervativa, već u
otkrivanju dubokoga smisla, snage i ljepote vlastite spolnosti.«
Mlade
djevojke često prepuštene samima sebi
Zamoljen
komentirati činjenicu da se neki upravo strastveno protive bilo kakvom
ograničavanju nabave pilule »EllaOne«, ili barem simboličnom upućivanju
korisnica da je riječ o vrlo ozbiljnoj stvari, mr. Markotić »niz etičkih
problema« posebno vidi u stavu koji bi izuzeo ograničenja s obzirom na dob
korisnika. »S jedne strane se tako mlade dodatno stimulira na rizična spolna
ponašanja koja povećaju mogućnost zaraze spolno prenosivim bolestima i
povećavaju rizik neželjenih trudnoća, što su uostalom potvrdila i nedavna
istraživanja provedena u Americi. S druge se pak strane tom pilulom sva
odgovornost prebacuje na mlade djevojke koje su u takvim 'nepredviđenim'
situacijama vrlo često prepuštene samima sebi i koje u tom kemijskom preparatu
vide jedini izlaz, a da uopće nisu svjesne rizika i posljedica koje takvi
preparati mogu imati za njihovo tijelo i reproduktivni sustav«, kaže mr.
Markotić.
»Moguće je
da pilula izazove smrt ploda«
O djelovanju
pilule ElleOne upitali smo primariusa dr. Borisa Ujevića, specijalista
ginekologije i porodništva na Klinici za ginekologiju bolnice Sveti Duh u
Zagrebu.
Taj preparat
»djeluje tako da sprječava ovulaciju«, napominje primarius, no odmah i dodaje:
»Ako ga se primijeni na živi plod, vrlo je moguće da izazove smrt ploda ili ga
teško ošteti. Zato postoje istaknuta ograničenja.«
Na upit je
li onda riječ o abortivnom sredstvu rekao je da je teško doći do istraživanja
koja bi dokazala (ili opovrgnula) da je doza lijeka koja se rabi u ElleOne
dovoljna da se izazove pobačaj. »To nije preparat koji primarno izaziva
abortus, ali potencijalno može vrlo štetno djelovati na plod, kao i neki drugi
preparati koji su zabranjeni za uporabu u određenim fazama trudnoće.«
Budući da se
u Italiji preparat reklamira kao sredstvo koje se može dati 120 sati nakon
»nezaštićenoga spolnoga odnosa«, a u Hrvatskoj »samo« nakon 72 sata, to je
komentirao rekavši da preparat pouzdano sprječava ovulaciju u 72 sata, a
vjerojatno i do 120 sati, te se u Hrvatskoj očito odlučilo za »sigurniju opciju
od 72 sata«.
S obzirom na
to da su u jeku rasprave o ulozi ljekarnika u izdavanju lijeka, dr. Ujević
smatra da bi u razgovoru između ljekarnika i klijenta ključno pitanje trebalo
glasiti: kad je bila posljednja menstruacija - jer odgovor na to pitanje
ponekad je daleko važniji od tempiranja posljednjega spolnoga odnosa. Što,
primjerice, ako je osobi koja želi kupiti preparat menstruacija izostala
nekoliko tjedana, što upućuje na moguću trudnoću, a navodno »nezaštićeni spolni
odnos« je imala jučer? To ozbiljno dovodi u pitanje nakanu uporabe preparata.
Dr. Ujevića
čudi odluka da se u Hrvatskoj, kao i ostatku Europske unije, preparat ne izdaje
na recept, a u SAD-u se rabi isključivo uz liječnički potpis. »Stoga se moram
složiti s kolegama koji tvrde da bi se prije izdavanja lijeka trebao obaviti
razgovor žene s liječnikom, eventualno i pregled, a ne da se odgovornost za
tako ozbiljno stanje stavlja na teret isključivo ljekarnicima.«(bs)
Preuzeto sa http://www.glas-koncila.hr/index.php?option=com_php&Itemid=41&news_ID=26387